A születéstől az egyetemi tanulmányok végéig átlagosan 30 milliót költenek el egy gyermekre a családok, így évente átlagosan 1,26 millió forintba kerül egy gyermek nevelése - derül ki a GfK Hungária sajtóközleményéből. A vásárlóerő növekedésével együtt a szülők többet költenek gyerekeikre is - derül ki a GfK Hungária kutatási eredményeiből. A közlemény szerint egy újszülött érkezése nagymértékben megváltoztatja a család, a háztartás költségvetési szerkezetét: bizonyos kiadások csökkennek, újak viszont felbukkannak. A kiadások mértékét jelentősen befolyásolja az egy háztartáson belüli gyermekek száma is.
A KSH adatai alapján a családok 35 százalékában nincsen gyermek, 34 százalékuknál egy gyermek van, míg a kétgyermekes családok aránya 23 százalék, a 3 vagy több gyermeket nevelőké pedig 8 százalék. A TÁRKI Társadalomkutatási Intézet egy 2007-es felmérése szerint a születéstől az egyetemi tanulmányok végéig átlagosan 30 milliót költenek el egy gyermekre a családok, így évente átlagosan 1,26 millió forintba kerül egy gyermek nevelése. Ebben az összegben nemcsak a készpénz-kiadások vannak benne, hanem összegezték a háztartási munka becsült értékét is.
A mérések arról tanúskodnak, hogy egy gyermek évente 288-417 ezer forintnyi árut (élelmiszert és tartós fogyasztási cikket) fogyaszt el. A tág intervallumot a gyermekek száma magyarázza. Legtöbbe az egykék kerülnek, az egy főre jutó költség a három vagy több gyereket nevelő családban a fenti intervallum alsó szélén mozog.
Egy új jövevény a család mindennapjait, vásárlási-étkezési szokásait is megváltoztatja. A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő ConsumerTracking adatai szerint a mosóporokból például az 5 évnél fiatalabb gyerekkel rendelkező háztartások csaknem kétszer annyit vásárolnak egy személyre vetítve, mint a gyermek nélküli háztartások.
Forrás: http://gazdasagiradio.hu |